budowlańcy zarządzają budżetem, czy nie?

W projektach lubię ich organizację, planowanie, ale nie lubię planowania budżetu!

Niestety, już wiem, że tak się nie da. Wydaje się, że taką lekcję – zgodnie z cyklem koniunktuty – przechodzą kolejne zastępy managerów w firmach budowlanych. Twarda lekcja słychać to w rozmowach z klientami.

Czy zarządzanie budżetem projektu trzeba polubić?

…polubić? Nie. Trzeba policzyć!

Oczywiście excela nie będziemy tu odkrywać. Obiecuję. Ale wiem, że w budownictwie ważne jest monitorowanie kosztów na różnych etapach budowy. Notowanie, porównywanie, analizowanie. Zazwyczaj okupione to jest dużą pracą i determinacją prowadzącego projekt, bo “z księgowości nie ma danych, są niepełne, inaczej zebrane albo są dostępne za późno”.

Dlatego proponujemy inne podejście, finansiści je nazywają budżetowaniem, narzędziem contollingu operacyjnego. Zarządzenie budżetem projektu. Konkretnie:

  • plan przychodów i kosztów
  • oparcie o strukturę budżetu budowy dopasowaną do działalności – podobną dla wszystkich projektów w celu ich porównania
  • zbieranie zapisów o kosztach projektu przed powstaniem dokumentów finansowych (już od zapotrzebowania, zamowienia, a nie od faktury dostawcy)

Jak? Koncepcja to jedno, ale warto skorzystać z gotowego narzędzia – dodatek funkcjonalny KOMAKO Zarządzanie Budżetem Projektu dla systemu enova:
http://enova.komako.pl/komako-zarzadzanie-budzetem-projektu.html

Dodaj komentarz